زبان و ادبیات عربی...

زبان و ادبیات عربی...
هناک دائماً مَن هُو أتعَسُ مِنک، فأبتسم... 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

گفتیم رابطه­ ای دقیق بین زبان با جهان­ بینی افراد است. در زبانشناسی بحث گسترده­ای پیرامون ارتباط زبان با جهان بینی مطرح شده است.دیدگاه سایپر- وورف در این حوزه معروف است.از نظر وورف، زبانی که شخص بدان سخن می گوید در نحوۀ تفکرش تأثیر می­ گذارد. سایپر نیز معتقد است جهان­ هایی که جوامع گوناگون در آن زندگی می کنند، جهان هایی متمایزند. برای کسانی که به زبانی خاص تکلم می کنند، فهم تمایزات موجود در زبانهای دیگر که نسبت به ساختار واجی زبان آنها بیگانه اند، دشوار است. طبق این دیدگاه، زبان به نحوی عالم واقع را تغییر می دهد که آن را قابل فهمِ صاحب زبان می سازد. در میان مکاتب معناشناسی، مکتب دین به (مکتب فرهنگی-معناشناسی) یا  (قومی- زبان شناسی) معروف است و ریشه در مطالعات زبانشناسی و قوم نگاری به ویژه به رابطۀ متقابل جهان بیرونی و فرهنگ و بستر زبانی متن می پردازد و در صدد کشف جهان­بینی حاکم بر متن و از خلال آن دستیابی به معنای مورد نظر است.

اصول کلی این مکتب را می توان چنین توضیح داد:

1-    در ذهن هر فرد، داده های زبانی، شکلی منحصربه فرد، به شکل همان زبان، به خود گرفته است.

2-    زبان و اندیشه از یکدیگر جدایی ناپذیرند و زبان، هم ابزار اندیشۀ آدمی و هم محتوای آن و هم صورت آن است.

3-    زبان هر ملیّتی مختص به خود اوست، بدون آنکه از اندیشه اش جدایی پذیر باشد.گفتار و سخن هر ملت شخصیت آن ملت، و روح هر ملت، گفتار و سخن آن ملت است.

4-    سخنگویان زبانهای متفاوت چون در ساحتهای اندیشه ای متفاوتی، زندگی می کنند و در جهانهای مختلف سیر می کنند، پس دستگاههای فکری آن سخنگویان نیز در بسیاری موارد با هم متفاوت است.

5-    آمیختگی زبان قابل سازگاری با اندیشه یا دستگاههای فکری هر قوم و ملیّت به گونه ای است که برای فهم معانی زبانی آنها هیچ گریزی از آن نداریم که زبان و اندیشه یا گفتار و فرهنگ آنها را با هم ببینیم.

                                                                            ادامه دارد...

 



نظرات شما عزیزان:

nesfe jahan
ساعت13:50---26 آبان 1391
salam ostad..


پاسخ:سلام بر شما.


ساعت19:42---22 آبان 1391
درود و دو صد ادب :

آقاي دكتر خيلي جمله ي قشنگيه كه :

« رابطه­ ای دقیق بین زبان با جهان­ بینی افراد »

در ارتباط با قران كريم هم ميشه گفت كه :



استعاره در اندیشه اتفاق می افتد و هر قدر اندیشه مجرد یا انتزاعی شود استعاری تر می شود و بدون استعاره نمی توانیم بیندیشیم یا زندگی کنیم. در واقع تفکر انسان استعاری است.

زبان قرآن راهی برای رسیدن به جهان بینی است. نقش استعاره های مفهومی در قرآن بسیار اهمیت دارند .

و قرآن چقدر زيبا ميتونه جهان بيني هاي متفاوت افراد مختلف رو در اين مورد ، تجزيه و تحليل كنه .




پاسخ:بله درست میفرمایید..متشکرم


م . د
ساعت8:36---22 آبان 1391
با سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی

متشکرم از جابه جایی دو امتحان مثنوی و نظم عربی ، لطفا چهت جابه جایی دو امتحان دیگر نیز اقدامات لازم را مبذول فرمایید .
پاسخ:سلام..انشالله


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ شنبه 20 آبان 1391برچسب:, ] [ 18:47 ] [ علي افضلي ]

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

من علي افضلي هستم.دوست داشتم فضايي براي ارتباط با استادان اهل نظر و دانشجويانم داشته باشم.اين وبلاگ،به نوعي صفحه شخصي من است بنابراين طبيعي است كه فضاي آن با كلاس درس متفاوت خواهد بود و اساسا تلاشي در جهت اينكه اين وبلاگ موضوعات علمي محض را پوشش دهد،بعمل نخواهد آمد هرچند از طرح مسائل و مطالب علمي به شدت استقبال خواهم نمود.شما نيز هر آنچه مي پسنديد ميتوانيد ارسال داريد..سپاسگزارم
امکانات وب